Articles

Euroviking 2012

In Uncategorized on Juny 8, 2012 by Paco Raga

De nou d’intercanvi, aquesta vegada ens toca a nosaltres de viatjar amb els alumnes per participar a l’encontre europeu d’escoles EUROVÍKING 2012. No explicarem ací en què consisteix l’Eurovíking (podeu llegir sobre aquest intercanvi escolar a la web oficial del Comité Europa).

L’experiència, com no pot ser d’altra manera, dóna peu a dues reflexions:

– una, la pedagògica i vivencial

– d’altra, la social i econòmica

Pel que fa a la pedagògica, estem convençuts del valor d’aquest tipus d’encontres. No és (per més que ho semble) una qüestió viatges d’estudis, de llengües, o de l’adquisició de la llengua estrangera en un context d’immersió. Ni tan sols de l’adquisició d’una major autonomia personal, del procés d’aprenentatge, maduració i creixement humà que comporta. Per suposat que aquests estan involucrats en tot el procés, que són al seu ADN mateix. Però el punt-clau és l’intercanvi en si, com la forma més profitosa d’adquirir noves perspectives, de creixement personal i social.

Això s’ha vist reflectit nombroses vegades al llarg de la història. Per exemple, quan ens preguntem ¿per què algunes cultures semblen haver quedat retardades quant a tecnologia, i continuen aplicant tècniques i mètodes que ja utilitzaven fa milers d’anys? (Com els caçadors Mandari, de Sudan Oriental quan abaten, segons P. MOLLOY, un elefant amb la tècnica de la cacera dels mamuts, al paleolític.) Pareix ser que la causa d’aquesta classe de fets fou un aïllament geogràfic prolongat en el temps, que va impedir l’intercanvi d’idees amb d’altres grups humans i l’aprenentatge de noves tècniques o l’evolució de les existents. I, al contrari, el contacte entre les grans civilitzacions del món va afavorir avanços socials i tecnològics.

És evident que amb el recent desenvolupament de la cibernètica s’ha produït una nova revolució tecnològica. Les mateixes eines construïdes (els ordinadors i programes d’ús) han afavorit que el progrés tecnològic s’accelerara cada vegada més. Tanmateix, res no ha estat encara capaç de superar el contacte real (no virtual) entre persones, entre cultures i, de vegades, entre móns. I aquest és el màxim valor que encara podem atribuir als encontres com el que ara ens ocupa: el valor de l’intercanvi mitjançat a través del contacte humà.

Quant a la vessant més social (per oposició a personal o individual), faríem curt si pensàrem que els únics beneficiaris d’aquests intercanvis són els alumnes. Els professors i professores involucrats han d’afrontar reptes comuns, però cadascun des de la seua realitat social, legal i econòmica. (No hi ha tantes diferències com podeu creure: n’hi ha més de les que sou capaços d’imaginar; si tenim en compte que les escoles participants procedeixen de llocs tan diversos com Alemanya, Dinamarca, Holanda, Romania, nosaltres mateix o, segons convocatòries, Portugal, França o Itàlia.) Des de diferents Sistemes Educatius, dotats amb diferents recursos, viscuts com a diferents realitats… L’intercanvi, vist des d’aquesta perspectiva,  assoleix una nova dimensió vertaderament social i política, de gran abast.

Especialment en aquests moments en què molts passos fets en la direcció de la Unió (i la unitat) Europea, s’han des-caminat. Cal tenir en compte, a més, la velocitat dels canvis i el fort desequilibri zonal que està produint-se a la regió. (Ara mateix som a una “aula” d’una escola pública danesa; però, probablement la idea d’aula no resulte ben bé descriptiva d’aquest espai, de les seues dimensions i dotacions…) És com si alguns Sistemes Educatius seguiren en ruta cap el futur i uns altres (com ara l’espanyol) assoliren una deriva diferent. D’alguna forma, estar ací és fer un esguard a un possible futur.

Aquesta classe d’encontres ens confirmen que els països que se la juguen per la millora de la seua Educació ixen guanyadors de la “jugada”. I ens atrevirem a dir que, a una altra escala, igual ocorre amb les escoles.

[Imatge: com en un modern “mite de la caverna”, els alumnes assoleixen (simbòlicament) algunes llums que abans no tenien…]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: