Articles

Aquesta vesprada no hi ha deures!

In Escola i Món on Abril 10, 2012 by Paco Raga

Com que encetem el tram final de les vacances de pasqua (com a poc al nostre territori), ens agrada alimentar el debat sobre com hauria de ser aquest final de festa per als xiquets/xiquetes. Haurien de passar-lo jugant? Empinant el catxirulo, menjant la mona, amb la família en plan relaxat… o apurant els deures que no han fet durant la primera setmana? Renyint amb la mare, quedant-se en casa, amb conflictes i tensions? Un poc de tot? Com sabeu, no hi ha resposta simple, ni de validesa universal…

Però, el debat es nodreix amb l’avançada de col·lectius, com els pares francesos de la Federació de Consells de Pares d’Alumnes (FCPE, la major federació de pares/mares d’alumnes de França) que han convocat per a aquesta setmana i la que ve una vaga de deures escolars.

Reivindiquen la fi d’aquest tipus de feines, adduint dues raons principals:

– No són útils (i, segons ells, ningú ha aconseguit provar que ho siguen).

– Amplifiquen encara més la desigualtat entre aquells alumnes que poden rebre ajut a casa i aquells que no.

Els pares/mares de la FCPE veuen els deures com una mena de subcontracte pedagògic, delegat en les famílies. No és, únicament, que es generen conflictes a diari entre els infants i els seus pares/mares. Ni que aquests conflictes, pertanyents a l’esfera acadèmica, es reproduesquen en l’àmbit familiar i domèstic. És, també, que hi haurà pare/mare que podrà assumir-ho per si mateix (perquè el temps lliure i la seua pròpia preparació li ho permeten: perfecte), però també hi haurà qui no puga. En aquest cas (més acusat quan major és l’edat de l’alumne i menor el nivell socio-cultural de la família), s’ha de cercar un ajut especialitzat (ací diríem “classes particulars”). I de nou, hi haurà famílies que s’ho podran permetre i famílies que no…

En cita literal del comunicat de la FCPE: “Els infants haurien de mostrar a casa el que han fet a classe, no mostrar a classe el que han fet a casa”. Val a dir que la legislació educativa francesa els és favorable, ja que teòricament, els deures estan prohibits (1956). El seu manifest és fàcil d’entendre en aquest punt: si els alumnes han entès el que se’ls ha explicat a l’escola, fer deures és perdre el temps; i si no ho han après (a l’escola) no ho han de fer sense el professor present.

Per això, els pares i mares membres d’aquesta federació han proposat d’obrir un període de reflexió, al qual han anomenat la “quinzena sense deures”. Pretenen involucrar a tots els membres de la comunitat educativa (incloent no sols al professorat, sinò també els equips directius dels centres educatius). Però de la lectura del seu manifest es dedueix una proposta que apunta molt més lluny: “reflexionar i imaginar d’altres relacions família-escola i d’altres mitjans de comunicació diferents dels deures i les notes, com ho fan molts ensenyants”.

Per aportar una altra perspectiva que servesca de contrapunt direm que l’altra gran associació de pares francesa la PEEP (Parents d’Elèves de l’Enseignement Public), no donarà suport a aquesta proposta. Segons que ha comunicat a través de la seua secretària general, Myriam Menez, estan a favor dels deures perquè preparen els infants i els ajuden a ser autònoms. Això sí, matissen: “Evidenment, s’ha de fer amb mesura”.

Des d’unbloceducat trobem força interessant la proposta dels francesos de la FCPE: què passaria si provàrem a no fer/posar deures durant quinze dies seguits? Ací, la paraula clau és “deures” (un terme no tan clar com semble a primera vista). Seria molt útil que entre tots/totes anarem acotant i definit el terme. Per als pares/mares francesos es tracta, principalment, de treballs escrits. Caldria veure com quedarien classificats conceptes com l’estudi, o el repàs, en aquest nou context.


[Imatge: capçalera del blog de la FCPE.]

3 Respostes to “Aquesta vesprada no hi ha deures!”

  1. Interessant qüestió aquesta dels deures escolars, respecte al que hi ha molt de debat, més bé postures enfrontades i plantejaments de principi que dades reals que pugam valorar els que som més bé agnòstics en aquesta matèria. Per exemple, podem conèixer els efectes d’aquesta manca de deures per als alumnes i el seu rendiment escolar? Hi ha estudis comparatius amb trimestres amb deures i altres sense deures? Es el mateix a tots els nivells escolars? O potser hem d’investigar les quantitats d’hores i el tipus de deures, com planteja Francesc? Ja sabem que els indicadors de qualitat educativa (o d’excel•lència com ara es diu) són complicats de valorar amb ponderació i que és molt més fàcil partir d’una postura de principi (deures, sí; deures, no) i confirmar-la amb tres o quatre dades ben triades. Per això, és interessant aquesta proposta de pares i mares de França que estan disposats a pensar i arriscar. I estaria molt bé que puguerem conèixer els resultats que han obtingut. Això ens permetria valorar empíricament i aplicar-la al nostre context, on malauradament trobem molt poques oportunitats per a la discussió oberta i constructiva, perquè tots els debats educatius estan sotmesos a la propaganda de l’administració i dels grans grups empresarials de l’educació (església, centres privats, editorials, etc.), que disposen dels mitjans necessaris per a transformar qualsevol debat educatiu en una eina al servei dels seus interessos. Així doncs és molt important aquest lloc de debat i la presentació d’idees interessants com aquesta procedent de França. Gràcies Francesc!!!

  2. Gràcies: estarem atents al que passe amb això de França. De moment, els escasos treballs dedicats al tema han mirat més cap a les conseqüències de la manca d’activitat escolar en períodes llargs, no el dia-a-dia. Cooper et al. (1996), calibraren l’efecte de les vacances d’estiu en la pèrdua cognitiva (fenòmen que anomenaren summer learning loss). Pots llegir més sobre aquest estudi ací: https://unbloceducat.wordpress.com/2011/07/24/deures-destiu-si-o-no-o-una-resposta-mes-complexa/. Una salutació

  3. […] més que justificar una posició que en el fons no té a veure amb allò plantejat (llegiu l’article sobre el tema a Un bloc educat) Encara ens encorsetem amb la idea per la qual l’aprenentatge, […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: