Articles

Aprenentatge significatiu, implicat, afectiu, competent i cooperatiu

In Ferramentes on Novembre 30, 2011 by Paco Raga

per Empar MARTÍNEZ

Un dels projectes de treball que duem a terme en l’àrea de llengua, concretament en 4 d’ESO, és el que tracta sobre diversitat lingüística i això suposa parlar sobre la diferència entre llengua i llenguatge, sobre els conceptes d’evolució lingüística, de família lingüística, de llengua i dialecte, el respecte lingüístic, llengües amb estat i sense estat, el català i els seus dialectes. Un cop investiguem i preparem els treballs sobre aquesta informació, arriba el moment d’explicar tots aquests continguts en 4t i 5é de primària. Així doncs, els alumnes no poden perdre de vista quina és la tasca final, perquè hauran de fer la selecció de la informació i la presentació d’aquesta, perquè els alumnes de primària puguen entendre-la. Habitualment el suport que trien els alumnes és una presentació digital que inclou les idees fonamentals que han d’explicar i suport gràfic per complementar-la, juntament amb les seues exposicions orals.

Enguany hem proposat un nou format per treballar tots aquests conceptes: el telenotícies. Un dels grups de la classe de 4t d’ESO ha triat de fer-ne un, per a la qual cosa primerament han investigat sobre els conceptes que havien de tenir clars i intentar que els alumnes més menuts també els entengueren (llengües amb estat i sense estat, llengües minoritàries, llengües desprotegides, política lingüística, el català i el seu domini lingüístic); quan ja tenien clars els conceptes, han decidit entre tots què volien fer, s’han repartit la feina, s’han posat a redactar les notícies, per a la qual cosa també n’han llegides i han buscat la informació que els calia; han fet el guió del telenotícies, el tècnic i el literari; han elaborat l’atrezzo que necessitaven, han elegit decorats, mitjans tècnics que els calia –han comptat en tot moment amb l’ajuda de diversos mestres i d’alumnes de primària i secundària. I han elaborat un producte excel·lent.

Potser us estic donant de colp molta informació, però el cert és que hi ha molt de treball darrere d’aquest telenotícies d’uns pocs minuts. I molta il·lusió, passió, implicació, treball individual, per parelles, en grup, cooperatiu, interetapa. I moltes competències treballades: lingüística oral i escrita, aprendre a aprendre, tic, social i ciutadana, autonomia i iniciativa personal.

Hem començat a preparar les exposicions que farem en primària, i els companys han escoltat i vist els treballs dels diferents grups. Sens dubte, aquest telenotícies que tracta sobre la diversitat lingüística els ha agradat.  Volem presentar-lo al claustre de l’escola. El tema sobre el qual parlarem en aquest claustre és l’avaluació. Estem convençuts que compartir experiències sobre temes pedagògics diversos és bàsic perquè els docents aprenguem, millorem la nostra tasca i compartim el nostre aprenentatge amb els alumnes. També aprenem, sens dubte, amb allò que els nostres alumnes fan. Heus ací una mostra.

[Fotografia: captura d’imatge del treball realitzat per un grup d’alumnes de 4t d’ESO (durant una entrevista a d’altres infants de l’escola).]

3 Respostes to “Aprenentatge significatiu, implicat, afectiu, competent i cooperatiu”

  1. Com m’haguera agradat fer un telenotícies així! Enhorabona perquè esta molt currat i és un bon exercici per a estudiar la llengua, i l’anunci de l’escola és brutal, mostra l’essència de l’escola.

  2. […] Enguany han proposat un nou format per treballar tots aquests conceptes: el telenotícies. Un dels grups de la classe de 4t d’ESO ha triat de fer-ne un, per a la qual cosa primerament han investigat sobre els conceptes que havien de tenir clars i intentar que els alumnes més menuts també els entengueren (llengües amb estat i sense estat, llengües minoritàries, llengües desprotegides, política lingüística, el català i el seu domini lingüístic); quan ja tenien clars els conceptes, han decidit entre tots què volien fer, s’han repartit la feina, s’han posat a redactar les notícies, per a la qual cosa també n’han llegides i han buscat la informació que els calia; han fet el guió del telenotícies, el tècnic i el literari; han elaborat l’atrezzo que necessitaven, han elegit decorats, mitjans tècnics que els calia –han comptat en tot moment amb l’ajuda de diversos mestres i d’alumnes de primària i secundària. I han elaborat un producte excel·lent. [llegir +] […]

  3. […] d’escolagavina havia simulat en format audiovisual un programa televisiu per abordar el treball sobre registres lingüístics a l’àrea de llengua. Coneixedors de l’esdeveniment i de […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: