Articles

Cap al treball per competències en l’aula

In Ferramentes, Personalment... on Setembre 17, 2011 by Paco Raga

A primeries de curs és d’allò més saludable plantejar-se nous reptes i obrir la nostra visió cap a noves perspectives. És, si més no, benintencionat. Però, amb freqüència, les resistències al canvi (subjacents en tots els claustres) acompanyades de l’espera d’un consens que mai no acaba de produir-se bloquejen aquest procés. Des d’unbloceducat pensem que no s’hi val l’excusa: cal posar-se en acció (una acció imperfecta, però en constant revisió i millora). A l’estil del realisme fantàstic ens imaginem als professors més posats desapareguent un a un, teleportas cap al futur immediat. Mentre els que van quedant o bé sóln a fregar de l’abandonament o es van cremant de transitar per unes vies que cada vegada duen a menys llocs, amb una pràctica docent esclerotitzada i allunyada dels temps i els alumnes que els ha tocat viure.

Algun lloc per on començar

El passat juliol, en el context d’un encontre de professorat de secundària celebrat a l’escola La Masia  sota l’auspici del grup AKOE educació vaig ser convidat a presentar algun exemple de metodologia competencial similar als que aplique en les meues classes. 

El document que presente a continuació és el resum d’aquella proposta (fortament inspirada en les metodologies competencials que amb tant d’entusiasme se’ns contagien des de les pàgines del bloc Nosaltres competents). En aquest document  s’enuncia la sèrie d’etapes a seguir durant el desenvolupament de la seqüència didàctica (SD). Al cap i a la fi, en això resideix el seu caràcter seqüencial. Igualment s’apunten quins han de ser els principals aspectes a atendre a cada fase. No és la redescoberta de la pòlvora, i probablement resultarà més útil a aquells professors i professores menys familiaritzats amb les metodologies competencials. Però és una proposta vàlida com a punt de començament per iniciar-se en les SD competencials. Ací teniu el document en PDF. Proposta_metodologica_competencial

Partim d’una metodologia de recerca (els triangles de descoberta) per establir la “situació-problema” que servirà de motor per a tot el procés. Aquest és el punt clau, la pedra de toc: ens cal encertar amb un problema fresc, viu, complex, emocionant, real… A partir d’ací, podrem anar teixint tot l’entramat que conformarà la nostra SD. Faig especial resenya del qüadre-resum orientatiu de les competències bàsiques posades en joc a cada fase de la seqüència didàctica, en dèbit a Guida Allès. Aquesta taula expressa, en molt bona síntesi, quines competències s’estan desenvolupant i per tant són observables i avaluables durant cada etapa, al llarg de tot el procés.

La intenció del nostre apunt és doble: per una banda, complir amb l’acord de posar el document a l’abast del professorat assistent a aquella jornada (i, per suposat de tot aquell que vulga fer-ne ús); per altra convidar els docents, a principis de curs, a anar introduint canvis substancials en les metodologies (i en els valors profunds en què se sustenta la nostra forma de fer escola).

Un últim suggeriment: si teniu algú amb qui compartiu inquietud, amb qui podeu fer equip, amb qui compartir el disseny i l’experimentació de la vostra pròpia seqüència didàctica, el procés (i els resultats) encara us resultaran més gratificants. Bon principi de curs!

[Imatge: diapositiva de la presentació feta als equips de les secundàries del centres d’Akoe el 7 de juliol de 2011 (ampliant la nostra mirada amb les noves eines al nostre abast).]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: