Articles

Experiències interetapa

In Ferramentes, Personalment... on Març 23, 2011 by Paco Raga

Els projectes interetapa ajuden a treballar les competències bàsiques  des de qualsevol àrea. A més, el contacte entre grans i menuts vertebra l’escola i els alumnes gaudeixen d’aquesta experiència. Sens dubte, aprenentatge siga on siga: a l’aula, al pati, a les aules d’altres classes… Des de l’àrea de llengua de secundària duem a terme diversos projectes interetapa en tots els cursos, des de 1r fins a 4t, i visitem tant l’alumnat d’infantil com el de primària. I ara us en volem fer cinc cèntims. Per exemple, en 1r d’eso parlem sobre els textos narratius i els teatrals, en veiem les diferències i adaptem alguns Contes per telèfon del Gianni Rodari per representar-los en 1r i 2n de primària. En 3r d’eso estudiem els textos expositius i repassem els narratius, per tal de parlar els menuts de 4 i 5 anys sobre animals en perill d’extinció. Hi ha dues possibilitats: fem un text expositiu o inventem una història que parle sobre algun d’aquests animals. El suport ha de ser exclusivament visual i és important la coordinació entre el text i la imatge perquè ens comuniquen amb èxit amb els més menuts. En 4t d’eso parlem sobre diversitat lingüística i ho fem als alumnes de 4t i 5é de primària. I ara, una proposta per a l’hora del pati: el curs passat vam encetar una experiència en coordinació amb la  mestra de 2n de primària, que dúiem a terme fora de l’aula i de la classe mateix: els amics lectors. Els alumnes de 1r i 2n d’eso ajudaven els de 2n de primària a llegir. Ho feien un cop per setmana i durant el seu temps d’esbarjo.  Tots aquests projectes tenen trets en comú: hi ha el treball dels continguts conceptuals a classe, hi ha la investigació sobre la informació que han d’explicar, hi ha el treball sobre els registres –l’auditori és més menut i cal fer-se entendre-, hi ha el treball cooperatiu… Com veieu, en definitiva, hi ha les competències bàsiques: lingüística, aprendre a aprendre, tic, social i ciutadana… Experiències riques tant en aprenentatge com en relacions socials i afectes.

Com a petita mostra, m’agradaria centrar-me en un projecte que vam encetar fa dos cursos en 2n d’eso –el curs passat el vam fer amb 1r-, en coordinació amb la mestra de 2n de primària i que vam lligar amb el tema que triem cada any al nostre centre per a la nostra setmana temàtica. Fa dos cursos fou la mitologia, el curs passat la biodiversitat. L’objectiu final és que entre grans i menuts elaboren relats sobre el tema triat: mitologia, biodiversitat (enguany, Europa). Cal tenir clar què és un text narratiu i saber-ne sobre el tema en concret. Hi ha un treball previ a classe per assentar tots aquests coneixements i preparar les presentacions que faran a 2n de primària sobre què és la biodiversitat, la mitologia, i els elements de la narrativa. Nosaltres els facilitem material de suport perquè elaboren el seu, que faran servir per les sessions interetapa. Des del principi, la metodologia utilitzada és l’aprenentatge cooperatiu. Una vegada llest el treball comencen les sessions d’intercanvi. Ens dividim en dos grups, format cadascun d’ells per alumnes de 2n de primària i 1r d’eso que es mantindran al llarg de totes les sessions (6 o 7  sessions).

En les primeres sessions hi ha un intercanvi de coneixements per tal que els menuts assolesquen bé que és allò de la biodiversitat i després quins són els elements de la narrativa que s’han de tenir en compte per poder fer un relat. Les sessions són d’intercanvi. Els alumnes grans es veuen amb la necessitat d’adaptar els seus registres perquè els més menuts els entenguen bé. També han d’anar fent recapitulacions per veure que és allò que han entés i en què cal tornar a insistir.

Una vegada concloses aquestes primeres sessions es passa a la creació del relat, on s’han de conjugar els dos aspectes treballats, la biodiversitat i els elements de la narrativa. Treballen per grups reduïts on hi ha alumnes grans i menuts. L’alumnat gran ha de fer de guia i orientador de la tasca i han de cercar els recursos adients per fer un bon guiatge.

Aquesta experiència és un aprenentatge important tant per als alumnes grans com per als menuts. Més endavant, la proposta completa.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: